Для британських шкіл батьки важливіші за міністерство
Який досвід британської системи освіти варто запозичити Україні? Матеріал створений в партнерстві з Фокус.
Попри те, що у Великобританії є школи різних типів, з притаманною кожній специфікою, аспект батьківського врядування в цілому є загальним для всіх. Тому надалі ми будемо розглядати це явище в контексті звичайної англійської середньої школи з державним фінансуванням.
Почнемо з того, що, як і в більшості держав, принципи шкільної освіти в Британії регулюються міністерством освіти. Проте, на відміну від ситуації в Україні, значний обсяг повноважень в керуванні школою делегується до більш локальних формувань, а саме:
- органи місцевої влади (Local Authorities);
- шкільне управління (School Governing Body);
- батьківський комітет (Parents Council, відомий раніше як School Board);
- асоціація батьків та вчителів (PTA, Parents & Teachers Association);
Отже, серед наведених вище організацій, що передбачають участь батьків, найширшими повноваженнями володіє шкільне управління – орган, що задіяний в більшості аспектів управління школою на волонтерських засадах. Його чисельність нефіксована та залежить від рівня школи і кількості учнів. До управління можуть входити: вчителі, батьки учнів школи, представники громади, місцевої влади та, в деяких випадках, церкви, причому частка саме батьків повинна бути не менше третини від загальної кількості. Часто це також можуть бути люди певних спеціальностей, які на даний момент необхідні школі.
Як потрапити до лав шкільного управління? Строгих обмежень немає: претендент повинен бути віком від 18-ти років та заповнити анкету. Також претенденту зовсім необов’язково мати досвід в управлінні чи щоб діти претендента навчалась в саме в цій школі. Охочі можуть пройти безкоштовні підготовчі онлайн-курси, а також пройти інструктаж безпосередньо у школі. Термін дії повноважень волонтера зазвичай складає 4 роки.
Представників батьків обирають на шкільних зборах з числа PTA чи батьківського комітету шляхом голосування. Попередньо батьки можуть просувати свої кандидатури у виборчих кампаніях.
Перелік повноважень шкільного управління як команди:
- дотримання напрямку курсу розвитку школи;
- контроль над якістю виконання своїх обов’язків директором школи та її персоналом;
- забезпечення цільового використання шкільних коштів;
- планування шкільного бюджету: скільки, на що, чому саме;
- в разі потреби, коригування навчальної програми, гарантування її доступності для всіх учнів;
- нагляд за безпекою, доцільністю використання та привабливістю шкільних приміщень;
- встановлення та моніторинг шкільних цінностей, цілей та правил, в тому числі й дисципліни;
- найм/звільнення працівників, перегляд розміру їхньої винагороди, запевнення в їх постійному професійному рості та відповідності займаній посаді;
- підтримання високого рівня довіри до школи;
- звітування про свою діяльність та стан справ у школі на загальношкільних зборах;
- відповіді на запитання батьків, працівників школи, представників місцевої влади та інспекцій;
- за необхідності, обрання директора школи, визначення розміру його зарплати.
Обов’язки кожного з членів управління:
- брати активну участь в житті школи та її заходах, бути в курсі її подій;
- відвідувати збори, обов’язково попередньо ознайомившись з матеріалом;
- проходити тематичні тренінги, слідкувати за новинами в сфері освіти;
- розуміти та нести відповідальність, як колективну, так і особисту;
- тісно й відкрито співпрацювати з директором школи та вчителями, поважати їх професійні здібності;
- щорічно проходити оцінювання своєї діяльності, працювати над виявленими пробілами та недоліками;
Шкільне управління тісно співпрацює з директором школи (Head Teacher), і, що важливо, і директор, і вчителі певною мірою йому підпорядковуються. Основні питання вирішуються на зборах, що відбуваються хоч б один раз на шкільний термін (в нашому розумінні це так звана “чверть”). Додатково, член управління повинен приєднатись до одного з комітетів з конкретних питань, наприклад, фінансування чи навчального плану. На виконання обов’язків в середньому необхідно до 8-10 годин на місяць. Кількість годин може бути значно більшою в складні для школи періоди, наприклад, в час реорганізацій чи виконання вказівок органів контролю.
Хоча шкільне управління діє на волонтерських засадах, його діяльність та якість виконання обов’язків оцінюється державною інспекцією з освітніх стандартів (Ofsted, Office for Standards in Education). У випадку негативного звіту інспекції члена шкільного управління може бути відсторонено від обов’язків та на його місце оголошують набір.
Як і будь-яка інша волонтерська діяльність, посада члена шкільного управління (School Governor) вважається почесною та дуже цінується в громаді. Також, держава допомагає таким громадянам виконувати їхні обов’язки на законодавчому рівні: у разі, якщо такий волонтер має офіційну роботу, його працедавець повинен надавати оплачуваний вихідний день чи його частину на час виконання працівником своїх зобов’язань як члена шкільного управління.
Наступна організація, яку ми розглянемо, це PTA – асоціація батьків та вчителів. Для того, щоб ви змогли оцінити рівень залученості батьків у життя школи, наведемо такі факти: за даними британського Національного фонду досліджень в галузі освіти за 2007 рік, 83% молодших і 60% середніх шкіл практикували ведення PTA.
Отже, PTA – це організація, до якої входять вчителі та батьки учнів. Останні, як правило, потрапляють туди автоматично при вступі їхніх дітей до школи. На відміну від School Governing Body, PTA наділено значно меншими повноваженнями. Для керування організацією формують комітет, що складається з: керівника, віце-керівника, скарбника, секретаря та по 1-2 представники від кожного класу.
Основним завданням PTA є заохочення до тісніших зв’язків між батьками та школою. Асоціація є важливою ланкою в комунікуванні батьківських запитів та побажань до того ж шкільного управління, директора школи, вчителів, місцевої влади. Проте, варто зазначити, що така комунікація несе виключно рекомендаційний характер – право прийняття рішень до повноважень PTA не входить.
В межах своєї діяльності комітет також займається збором коштів, благодійністю та пошуком меценатів, в основному шляхом проведення різноманітних акцій, вистав чи ярмарків. Отримані кошти PTA спрямовує на ті потреби школи, що їх не було передбачено шкільним бюджетом, наприклад, комп’ютерне та спортивне устаткування, послуги спортивного тренера, шкільні екскурсії та ін.
Від травня 2007 року державні школи на законодавчому рівні було зобов’язано брати до уваги думку батьків. Відтоді шкільними управліннями і почали активно засновуватись так звані Parent Council – батьківські комітети, куди входять виключно батьки дітей, що навчаються в школі. Діяльність комітету подібна до діяльності PTA, в тому числі комітет не має права прийняття рішень з управління школою, не впливає на вчительський склад та ін.
Усі вищезгадані організації мають потужну мережу комунікацій та підтримки. Інформацію про збори, шкільні та внутрішньоорганізаційні новини, вакансії, успішність учнів, результати інспекцій та багато іншого поширюють електронною поштою, звичайними листами, sms-повідомленнями, завдяки чому батьки мають змогу завжди бути в курсі шкільних подій.
Ще одною можливістю долучитись до шкільного життя своїх дітей є можливість стати так званими classroom helpers – класними помічниками, з навантаженням 1 год. на тиждень і більше. Серед типових обов’язків: супроводжувати дітей на прогулянках, допомагати в організації вистав та інших разових подій, слідкувати на уроках молодших класів за читанням вголос і т.д. Також таких волонтерів можуть запрошувати на уроки, тема яких стосується їхньої професії, де вони зможуть поділитись досвідом та відповісти на запитання дітей.
Таке питання як шкільне харчування в Британії регулюється на державному рівні. На сьогодні безкоштовні обіди для дітей гарантовано лише певним пільговим категоріям населення – для цього необхідно подати заявку на отримання безкоштовного харчування на сайті міністерства освіти. У свою чергу, місцеві органи влади та самі школи можуть впроваджувати повне безкоштовне харчування самостійно за власний кошт. Проте з кінця 2014 року стартував процес введення безкоштовного харчування для всіх учнів т. зв. Infant School – дітей віком від 4 до 7 років.
Стосовно навчального плану державної школи: існує перелік обов’язкових предметів до вивчення, затверджених Міністерством освіти, який має тенденцію до звуження. Решту предметів шкільне управління вносить до навчального плану на свій розсуд, попередньо проконсультувавшись з батьківським комітетом.
Загалом, можна зробити висновок, що рівень залученості батьків у керування школами, де навчаються їхні діти, є дуже високим, причому зазвичай ще й волонтерським. Батьки мають великий вплив на формування оптимальних умов для навчання своїх дітей, що важко переоцінити. Також, батьківська онлайн-спільнота є дуже потужною – десятки інформаційних веб-сторінок, порталів та мереж, де кожен охочий може не лише дізнатись про діяльність організації, а й долучитись до неї. Будемо сподіватись, що в недалекому майбутньому практика волонтерства пошириться і на освітню сферу, а також потрапить до списку пріоритетних напрямків розвитку у міністерстві освіти.
Ірина Крохмальна
Учасник ініціативи “Ціна держави”
Читати також: Середня освіта в США на прикладі штату Техас