Як правильно скорочувати державний апарат?

Спроби скорочення держапарату почалися з 2004 року, проте суттєвих результатів не досягнено. Перешкоди чиновників стоять на заваді скороченню держапарату. Щоб правильно скоротити чисельність, треба визначити ефективність роботи в окремо взятому центральному органі виконавчої влади.

23 червня 2022 року Центр соціально-економічних досліджень CASE Україна провів дискусію на тему «Як правильно скорочувати державний апарат?». У ній взяли участь старший економіст CASE Україна Володимир Дубровський та експерт з правових питань CASE Україна Андрій Саварець; модерував захід виконавчий директор CASE Україна Дмитро Боярчук.

Основні тези

  • Чисельність державних службовців в Україні не змінювалася впродовж багатьох років. Найбільше їх було 2013 року – 335 000 осіб, зараз Національне агентство фіксує 237 000 посадових осіб.
  • Новий Закон України «Про державну службу» містить виключний перелік категорій службовців, що не враховує службових осіб органів місцевого самоврядування, поліцейських, працівників служби безпеки України, працівників державної прикордонної служби, прокурорів, суддів.
  • Офіційну статистику держслужбовців штучно занижено, не враховуючи всіх зайнятих за напрямами, що отримують фінансування за рахунок державного бюджету, платників податків.
  • Додатково створено нові державні служби (НАБУ, НАЗК, ДБР), збільшено кількість правоохоронних органів.
  • Спроби скорочення держапарату почалися з 2004 року, проте суттєвих результатів не досягнено. Давид Арахамія заявив про план скорочення фінансування державних органів, що можливо призведе до скорочення чисельності посадовців.
  • Перешкоди чиновників стоять на заваді скороченню держапарату. Щоб правильно скоротити чисельність, треба визначити ефективність роботи в окремо взятому центральному органі виконавчої влади.
  • На утримання державного апарату витрачають близько 100 млрд грн на рік, що становить 2% ВВП, або приблизно 5% усіх бюджетних витрат. Якщо зараз скоротити витрати на державу вдвічі, це означатиме збереження на 50 млрд грн, або 1% ВВП.
  • Ефективне скорочення держапарату має відбуватися зі зменшенням функцій влади, обмеженням сфер, на які витрачають багато ресурсу.
  • Державі складно саму себе скоротити, однак це можна зробити під час змін політичних циклів, перезапуску влади, в умовах війни, за допомогою залучення міжнародних ініціатив з цього питання в рамках євроінтеграції – це можливість перебудувати процеси із залученням політичної волі та лідерів, які візьмуть на себе відповідальність.
  • Основною метою скорочення державного апарату має бути не заощадження бюджету, а розбудова ефективної державної служби.

Повний текст за посиланням.

Відео дискусії:

Організатор дискусії: Центр соціально-економічних досліджень CASE Україна. За підтримки та інформаційного партнерства з провідним діловим онлайн-виданням Економічна правда та просвітницькою ініціативою Останній Капіталіст.