Євроінтеграція бухгалтерського обліку: чому акти виконаних робіт більше не обов’язкові
Дослідження CASE Україна про скасування обов’язкового використання актів виконаних робіт.
Первинні фінансові документи в Україні несумісні зі звичними практиками у переважній більшості цивілізованих країн світу. Зокрема, в Україні набув широкого вжитку такий документ як акти виконаних робіт/ послуг. Це є один із ключових первинних фінансових документів, на базі якого ведеться бухгалтерський та податковий облік. Натомість, іноземні контрагенти (окрім деяких країн колишнього СРСР) такого документу не оформляють, що тягне за собою ряд трансакційних витрат для українських підприємців, у тому числі неможливість повноцінно користуватись таким стандартизованим у світі документом як e-invoice. У звіті «Євроінтеграція бухгалтерського обліку: чому акти виконаних робіт більше не обов’язкові» команда CASE Україна дослідила проблему обігу актів виконаних робіт, а також оцінили вартість підтримання цієї практики як для підприємств, так і для економіки загалом.
Згідно оцінок CASE Україна обіг актів виконаних робіт забирає до 13% робочого часу бухгалтера та до 5% робочого часу керівника підприємства. Вартість виготовлення однієї пари актів коштує 200 – 300 грн в еквіваленті робочого часу. Загалом економіка втрачає від обігу актів виконаних робіт до 34 млрд грн на рік (близько 0.6% ВВП).
Згідно опитування, проведеного на замовлення CASE Україна, 74% підприємств вважають, що їм було б легше працювати в умовах, коли підписування актів не обов’язкове. Бухгалтери більш насторожено ставляться до відмови від актів виконаних робіт, хоча 64.6% бухгалтерів вважають, що їм було б легше працювати в умовах, коли підписування актів не обов’язкове.
Автори дослідження пропонують відмовитися від обов’язкового оформлення актів виконаних робіт і зафіксувати цю зміну законодавчо, а також відповідним листом-роз’ясненням від податкових органів. Разом з тим, з огляду на укоріненість практик використання актів виконаних робіт пропонується не вдаватись до їх повного скасування. Підприємець сам повинен вирішувати, який документ використовувати для підтвердження факту зазнаних витрат – акт виконаних робіт чи рахунок-фактуру (інвойс).
Паралельний обіг рахунків-фактур (інвойсів) та актів виконаних робіт як первинних фінансових документів пропонується в якості оптимального варіанту на перехідний період до моменту повноцінного запровадження e-invoice.
Із результатами дослідження та детальнішим викладом пропозицій ви можете ознайомитись за посиланням.
Дослідження підготовлене в межах проекту “Скасування обов’язковості оформлення Актів виконаних робіт для зменшення бюрократичних витрат на ведення бізнесу в Україні” за фінансової підтримки Atlas Network.