Влада знов пообіцяла скоротити чиновників

У 4 рази – з 238 тис. до 65 тис. осіб

Скажімо ініціатива не нова. Скорочення чиновників – популярна тема і навіть набагато більш популярна ніж заклики до повномасштабних реформ держуправління. Час від часу влада закидає обіцянки щодо скорочення кількості чиновників почергово обіцяючи скоротити то чисельність податкової, то райдержадміністрацій, то ще когось. Так, нова влада прийшла в 2014 році з обіцянками скоротити чиновників.

Під час бюджетного процесу 2015 обіцяли скорочення держслужбовців на 20%. З 1 травня 2016 року набув чинності новий Закон про держслужбу. Він передбачав скорочення чисельності держслужбовців на 30%. Скорочення бюджетників (щоправда, це дещо ширша категорія) також було частиною Меморандуму з МВФ. Затверджена у 2017 році Концепція оптимізації системи центральних органів виконавчої влади передбачала скорочення чиновників щороку на 2,5% в порівнянні з 1 січнем 2016 року та скорочення штатних посад у випадку коли вони не заповнені довше 1 року. А восени 2019 – збиралися скоротити працівників держслужби хто на 8%, а хто на 10%. Потім скорочення перенесли на початок 2020 року.

Програмою Кабміну на 2020 рік в частині державної машини була передбачена оптимізація чисельності чиновників та позбавлення міністерств невластивих їм функцій. Насправді це не весь перелік обіцянок, а ще з часом інформація щодо обіцянок губиться і забувається…

Однак закидаючи такі обіцянки уряд далеко не завжди чесно відповідає на низку питань. По-перше, що насправді обіцяють скоротити штатні посади чи справді чиновників. Тому, що згідно НАДС наразі в уряді 238 тисяч саме штатних посад, з яких приблизно 30 тисяч традиційно залишаються вакантними в тому числі задля того, щоб забезпечувати преміальний фонд тим хто працює. Натомість кількість працюючих чиновників на 1 травня становить 168 тисяч. До того чисельність в умовах війни різко скорочується через відтік кадрів.

По-друге, навіщо чиновники скорочуються? Скорочення чиновників заради економії така собі ціль. Навіть зменшення фонду оплати праці чиновників в обіцяні 1,8 раза із 46,5 до 26 млрд грн не врятує бюджет. Так, зекономлені 20 млрд грн на рік становлять менше 1% видатків Державного бюджету запланованого на 2022 рік, хоча, звичайно, можуть допомогти оплатити половину місячних зарплат військових в теперішніх умовах.

По-третє, як саме будуть скорочувати чиновників: кого і за яким принципом. І намагаючись сформулювати відповідь на це запитання, стає зрозуміло, що ідея скорочення кількості чиновників не може бути окремою метою, і його масштаб має бути визначеним внаслідок реалізації більш масштабних реформ. Незалежним експертам, які кажуть про те що уряд виконує невластиві йому функції, часто закидають, що вони не розуміють що таке державна служба. Натомість треба зазначити, що навіть в уряді не розуміють чим саме займається той чи інший чиновник. До того окрім загальної кількості чиновників, окремі органи влади надають інформацію про чисельність чиновників у непорівнянному вигляді, який унеможливлює зіставлення та порівняння. Натомість глобальна ревізія тільки попереду.

І по-четверте, замінити уряд смартфоном поки що дуже важко особливо в умовах війни. Безумовно, процеси пов’язані зі збором, аналізом даних, продукуванням гіпотез, мають робити алгоритми. Це вивільнить значну кількість людей, яка зараз залучена у створення нескінченних звітів, довідок, аналітичних матеріалів. Одна з таких ініціатив – Трембіта мала амбітні плани і почала активно впроваджуватися з 2019 року. «Трембіта» мала забезпечувати взаємодію електронних реєстрів та інформаційних систем органів влади, обмін даними, необхідний для надання державних та адміністративних послуг.

Передбачалося, що система буде взаємодіяти із інформаційною системою для ЦНАП «Вулик» – таким чином, центри надання адміністративних послуг матимуть доступ до електронних реєстрів центральних органів виконавчої влади. Сьогодні, на базі системи працюють послуги як єМалятко та ID-14. Система забезпечує наявність індивідуального податкового номера у мобільному застосунку Дія. На початок 2021 року відбувалося близько 120 електронних взаємодій, було під’єднано 40 реєстрів. Тим не менш, той хто хоч раз користувався додатком Дія з великою долею вірогідності буде мати до неї претензії. Вочевидь цю систему треба допрацьовувати, оскільки і мало послуг підключено і частина з них працює наполовину в ручному режимі. Є багато людей хто так і не зміг скористатися цими послугами. Так, на деяких телефонах застосунок Дія просто не встановлюється, в окремих регіонах обмежений доступ до інтернету, не має необхідної технічної підтримки.

Відповідно переведення уряду у смартфон означає що якість урядових послуг буде поставлена в пряму залежність від рівня доходів. Відповідно для вразливих верств населення вона буде погіршуватись: відбуватиметься територіальне віддалення послуг, зменшення часів прийому, збільшення черг та часу на рішення справ, зростання корупційних ризиків. Необхідно зважати на таймінг оскільки скорочення чиновників означатиме перерозподіл обов’язків що може значно сповільнити роботу уряду на тривалий час.

З огляду на все вищенаведене ми таки закликаємо відмовитися від окремого плану скорочення чисельності державних службовців та натомість повернутися до плану реформ, який передбачає скорочення кількості держслужбовців через визначення та ліквідацію невластивих функцій, ліквідацію дублювання функцій, раціоналізацію існуючих функцій та оптимізації структур органів виконавчої влади.

Проєкт фінансується Фондом міжнародної солідарності в рамках програми польського співробітництва з розвитку Міністерства закордонних справ Республіки Польща.

Публікація висловлює виключно думку автора та не може сприйматися, як офіційне становище Фонду міжнародної солідарності чи Міністерства закордонних справ Республіки Польща.