Фінансування освіти у 2023 році скорочується

На освіту в наступному році планується виділити 351,2 млрд грн – 6% ВВП.

Номінальний обсяг фінансування на 12% більший за фактичний 2021 року. Витрати відносно ВВП прогнозуються на рівні порівнянному з 2021 роком. Однак реальні витрати на освіту все ж таки скоротяться: цього року інфляція очікується на рівні 30%, а реальний ВВП 2023 – 69% від 2021 року.

Чи означає це скорочення погіршення фінансування освіти? Для початку, це скорочення було нерівномірним. Так, навіть збільшено фінансування окремих програм (підготовка кадрів СБУ та у сфері цивільного захисту і пожежної безпеки). На створення центру професійної досконалості видатки збільшено в 5 разів до 1,1 млрд грн. Джерелом фінансування цієї програми є спеціальний фонд в рамках програми ЄС розбудови інноваційних осередків, які стануть платформою для так необхідної взаємодії між закладами, бізнесом, владою та громадянами.

Скорочення деяких інших програм неочевидне, оскільки вони змінили своє призначення на більш актуальне або увійшли до складу інших програм. Так, якщо на 2022 рік планувалося 1,5 млрд грн субвенції місцевим бюджетам на забезпечення пожежної безпеки в закладах загальної середньої освіти, то у 2023 році передбачено порівнянний обсяг субвенції на підвищення безпеки в школах. Вочевидь, зруйнована шкільна інфраструктура потребує не відновлення старої, а побудови нової яка буде відповідати й новим демографічним тенденціям і викликам енергоефективності та продуманим планам міст.

Крім того, не все скорочення є таким вже й небажаним. Навпаки, фінансування окремих програм мало пов’язано із якістю освіти й характеризується малою ефективністю. Серед таких програм можна зазначити пільговий проїзд Укрзалізницею студентами, якої немає в проєкті бюджету на 2023 рік. Спірною є бюджетна програма академічних стипендій, яку було запропоновано скоротити. Спори щодо її реформування ведуться вже давно. Реалізація програми Президентського університету тільки виграє, якщо буде відбуватися після необхідної адаптації законодавчої бази яка б сприяла підвищенню якості освіти в усіх навчальних закладах.

Ну і без негативів все ж таки не обійтися. Скорочення/скасування низки освітніх бюджетних програм диктується тотальною економією. Як правило механічне скорочення може мати довгострокові негативні наслідки. Це Фонд розвитку закладів фахової передвищої та вищої освіти. Фінансування програми Нової Української школи, хоч і мало б бути включено згідно з пояснювальною запискою, насправді проєктом державного бюджету 2023 не передбачено.

З 1 вересня 2023 року перші учні НУШ підуть у 6 клас. Тому виникає питання наскільки вчителі зможуть знайти/адаптувати підручники та матеріали. З іншого боку, як показав досвід навчання під час коронавірусу та в екстремальних умовах 2022 року, наявність особливих потреб учнів та викликів майбутнього диктує необхідність збереження цінного досвіду онлайн-навчання, проведення його аналізу та роботи щодо розвитку онлайн-освіти.
Занепокоєння викликає скорочення обсягів освітньої субвенції зі 108 млрд грн у 2022 році до 87 млрд грн у 2023 році. Цей обсяг навіть менший ніж у 2021 році (100 млрд грн).

Нагадаємо, що субвенція є джерелом виплати заробітних плат вчителям шкіл, які своєю чергою визначають мотивацію вчителів та є одним з найважливіших факторів якості освіти. З іншого боку негативний ефект від їх скорочення міг би бути пом’якшений проведеною реформою оплати праці вчителів, яка досі не реалізована.

Проєкт фінансується Фондом міжнародної солідарності в рамках програми польського співробітництва з розвитку Міністерства закордонних справ Республіки Польща.

Публікація висловлює виключно думку автора та не може сприйматися, як офіційне становище Фонду міжнародної солідарності чи Міністерства закордонних справ Республіки Польща.