Бюджет за травень: лише 58% видатків профінансовано з доходів

В травні 2022 ситуація з доходами стала дещо кращою. Так, темпи падіння доходів зведеного бюджету скоротилися з 18% у квітні до 5,1 % в травні.

В абсолютному розмірі дохідна частина зведеного бюджету становила 141,4 млрд грн. Скорочення темпів падіння стало можливим завдяки авансовій сплаті податків та грантовій допомозі.
Податкові доходи зведеного бюджету в травні становили 112 млрд грн і були на 13,6% або ж на 17,6 млрд грн меншими ніж рік тому. Дещо скоротити темпи падіння доходів дозволили авансові платежі деяких підприємств (наприклад Укргазбанк), блокування відшкодування ПДВ (і в травні відшкодування ПДВ становило 0 грн в той час, як рік тому це було 12,9 млрд грн), доходи від ренти за використання надр зросли в 2,3 раза до 13,3 млрд грн внаслідок високих цін на газ, та напрочуд зростальні надходження від ПДФО (31, 9 млрд грн в травні 2022 проти 26 млрд грн рік тому). Значними в цьому місяці були й доходи від грантів з-за кордону -15,9 млрд грн.
Однак, даються взнаки податкові пільги, авансові переплати минулих місяців та загальне економічне падіння. Так, доходи від імпортного ПДВ впали на 68% до 8,9 млрд грн, від імпортних акцизів – на 45% до 4 млрд грн, ввізне ж мито взагалі становило 0,2 млрд грн або ж 5% від надходжень минулого року. Надходження від податку на прибуток підприємств за 1 квартал сплачені у травні становили 22,3 млрд грн або ж 67% від травня 2021 року.
Водночас видатки зведеного бюджету подовжили зростати та сягнули рекордних 242,1 млрд грн (і це без врахування позабюджетних фондів). Видатки в травні 2022 виявилися в 1,65 раза більше ніж рік тому і майже на чверть більше ніж у квітні.
Очікувано, найбільше рік до року продовжували зростати видатки на оборону +669% до 97,4 млрд грн. В 3 рази до 37,7 млрд грн — на правопорядок. Уряд продовжив виконувати свої боргові зобов’язання і збільшив виплати з обслуговування боргу на 38% до 27,6 млрд грн. Видатки на соціальний захист зросли помірно (+9% до 31,5 млрд грн). Водночас на економічну діяльність видатки були практично нульові (минулого року 14,7 млрд грн). Даються взнаки особливості працевлаштування в бюджетному секторі. Не секрет, що значна кількість працівників була відправлена у відпустку зі збереженням 2/3 виплат, частина бюджетних установ опинилася на непідконтрольній території. В тому числі через це видатки на освіту скоротились на 15% до 21,2 млрд грн, на медицину – на 22% до 15,9 млрд грн, на культуру – на 27% до 2,1 млрд грн.
Видатки зведеного бюджету лише на 58% були профінансовані коштом доходів. Дефіцит зведеного бюджету лише за травень місяць трохи недотягнув до 100 млрд грн і становив 99,3 млрд грн. Більша частина цього дефіциту була профінансована коштом внутрішніх джерел (в нашому випадку емісія НБУ, що частково була нівельована зовнішньою підтримкою). Обсяг нетто-зовнішніх запозичень що були залучені для фінансування дефіциту бюджету в травні становив 26 млрд грн.
Можемо сказати, що в бюджеті «тримаємося на плаву». Скорочується відсоток бізнесу який повністю припинив свою діяльність, хоч і зменшену, але люди отримують заробітну плату, частина бізнесу навіть має вільні оперативні кошти, щоб сплачувати податки наперед. Це допомагає державі знаходити ресурси для того, щоб виконувати найважливіші зобов’язання з оборони, соціальних завдань і навіть вчасного виконання боргових зобов’язань. Проте, коли потреби вдвічі перевищують доходи, нарощування державного боргу виглядає неминучим.

Проєкт фінансується Фондом міжнародної солідарності в рамках програми польського співробітництва з розвитку Міністерства закордонних справ Республіки Польща.

Публікація висловлює виключно думку автора та не може сприйматися, як офіційне становище Фонду міжнародної солідарності чи Міністерства закордонних справ Республіки Польща.