Чому рахунок від держави із великими витратами на пенсію?
Читачі ставлять багато питань чому рахунок від держави із великими витратами на пенсію, коли усі знають, що половина бюджету йде на армію. Пояснюємо…
1⃣ Для початку, видатки на оборону та армію це трохи різні речі. По-перше, згідно з бюджетною класифікацією, видатки на оборону не включають видатки на Нацгвардію та охорону державного кордону. Останні записані за функцією забезпечення правопорядку.
2⃣ По-друге, коли кажуть що половина бюджету йде на армію, то зазвичай мається на увазі державний бюджет. Працівник же сплачує свої податки не тільки до державного бюджету.
1. Визначена частина податків одразу потрапляє до пенсійного фонду. Не всі податки, які сплачує середньостатистичний працівник податків, потрапляють в бюджети України. Річ у тому, що серед всього іншого працівник сплачує єдиний соціальний внесок (ЄСВ), який одразу перераховується у позабюджетні фонди.
В 2023 році за прогнозами середньостатистичний працівник сплатить майже 49 тис. грн ЄСВ, що становить 38% всіх інших сплачених за рік податків. Практично весь цей ЄСВ направляється на виплату пенсій поточному поколінню пенсіонерів.
2. Інші податки знеособлюються та перерозподіляються згідно з пріоритетами не тільки в державний, але і в місцеві бюджети. Середньостатистичний працівник також сплачує й інші податки. Найбільш значущі з них це податок на додану вартість (ПДВ), ввізне мито, акцизний збір, військовий збір, податок на доходи фізичних осіб (ПДФО).
В 2023 році за усередненими розрахунками платник податків сплатить до державного та місцевих бюджетів 79,5 тис. грн або 62% суми всіх своїх інших податків. Усі інші сплачені податки та платежі знеособлюються розподіляються владою для виконання покладених на неї функцій в тому числі оборону, правопорядок, і так далі.
Треба зазначити, що частина і цих податків буде витрачена на пенсії шляхом передачі трансферту Пенсійному фонду.
Прогнозний усереднений розрахунок для 2023 – це 5,6 тис. грн або ще 7% усіх своїх податків за вирахуванням ЄСВ. Водночас, згідно з встановленими пріоритетами, на оборону середньостатистичний платник податків перерахує 23,5 тис. грн або 30% всіх своїх податків за вирахуванням ЄСВ.
Треба розуміти, що у державного та місцевого бюджетів є і інші джерела надходжень. Так, ми виходимо з припущення, що частина податків таки сплачується підприємствами. Державний та місцеві бюджети також мають неподаткові джерела доходів (125,5 млрд грн на 2023 рік) як то доходи НБУ, прибутки державних підприємств, власні надходження бюджетних установ, гранти та дарунки тощо.
На додаток, доходів на все про все не вистачає й уряду доводиться задля фінансування поставлених завдань позичати в тому числі у НБУ. В 2023 році чисті запозичення за прогнозами мають скласти 1,3 трлн грн в той час, як видатки зведеного бюджету прогнозуються на рівні 3 трлн грн.
Примітки: Схеми розрахунку усіх податків та платежів були навмисно спрощені для полегшення розуміння.
Більш детально як здійснюються розрахунки дивись за посиланням.
Проєкт фінансується Фондом міжнародної солідарності в рамках програми польського співробітництва з розвитку Міністерства закордонних справ Республіки Польща.
Публікація висловлює виключно думку автора та не може сприйматися, як офіційне становище Фонду міжнародної солідарності чи Міністерства закордонних справ Республіки Польща.