Незважаючи на ризики, доходи зведеного бюджету 2018 виросли на 16.5%
Виконанню зведеного бюджету в 2018 році перешкоджали такі фактори, як відсутність доходів від спецконфіскації та приватизації, нижча девальвація гривні, менші надходження рентних платежів і перепланування прибутків від НБУ. Проте ці ризики були компенсовані прибутковим податком, надходження від якого виросли за рахунок росту зарплати, податком на прибуток підприємств, «імпортним» ПДВ, надходження якого виросли за рахунок зростання імпорту, прибутком НАК Нафтогаз і ростом заборгованості з відшкодування ПДВ
У результаті зведений бюджет в 2018 році отримав 1184.3 млрд грн доходів, що на 16.5%, або ж на 167.3 млрд грн, більше, аніж рік тому. Цього року справдилася низка ризиків, які скоротили доходи бюджету. Зокрема йдеться про відсутність запланованих грошей від спецконфіскації, перепланування прибутків від НБУ, оптимізацію податкового навантаження в тютюновій галузі, майже відсутність доходів від приватизації, падіння доходів від рентних платежів (частину яких було сплачено наприкінці 2017 року авансом) і меншу, аніж очікувалося, девальвацію національної валюти. Натомість компенсувати зазначені прогалини в 2018 році допомогли насамперед такі фактори:
• Зарплати. Прибутковий податок приніс у бюджет 229.9 млрд грн, що на 23.8%, або ж на 44.2 млрд грн, більше, аніж рік тому завдяки росту зарплат і зайнятості. Цього року зарплати збільшувалися випереджальними темпами не тільки у сфері держуправління та освіти, а й у реальному секторі (добувна промисловість, металургія, нафтопереробка, машинобудування).
• Прибутки підприємств. Податок на прибуток підприємств збільшився на 44.7%, або ж на 32.8 млрд грн. Прибутки зросли також завдяки прибутковішій діяльності держпідприємств (НАК Нафтогаз).
• Імпорт. На 17.9%, або ж на 44.8 млрд грн, збільшився ПДВ із ввезених в Україну товарів (всього «імпортний» ПДВ становив 295.4 млрд грн). Згідно з митною статистикою номінальні обсяги імпорту в 2018 році зросли на 15% рік до року. Проте, мабуть, трохи «допомогли» і нові правила оцінки товарів.
• Держпідприємства. Торік НАК Нафтогаз перерахував рекордну суму до держбюджету. У результаті план з перерахування прибутків держпідприємств і дивідендів, нарахованих на державну частку, було перевиконано, а доходи становили рекордні майже 40 млрд грн. Ці доходи перевищили доходи 2017 року на 15 млрд грн, або ж в 1.6 разу.
• Разові доходи. Цього року уряд не отримав грошей від спецконфіскації. Натомість у бюджет було перераховано майже 8 млрд грн у вигляді плати за ліцензії 4G.
• Заборгованість з відшкодування ПДВ. На жаль, серед факторів наповнення бюджету також були відмова від автоматичного відшкодування ПДВ і накопичення заборгованості з відшкодування. Зокрема 2018 року було відшкодовано 131.7 млрд грн ПДВ (2017 року – 120.1 млрд грн). Водночас ДФС збільшила заборгованість з відшкодування з 15.3 млрд грн на 1 січня 2019 року до 28.7 млрд грн, або ж на 13.4 млрд грн (пояснює 8% збільшення доходів).
Наприкінці року пришвидшились і видатки зведеного бюджету насамперед завдяки капітальним видаткам і збільшеним трансфертам до Пенсійного фонду. Всього 2018 року обсяг видатків зведеного бюджету становив 1250.2 млрд грн, що на 18.3%, або ж на 193.2 млрд грн, більше, аніж торік. Традиційними пріоритетами видатків 2018 року залишалися соціальний захист і соціальне забезпечення (24.7% усіх видатків). Водночас найбільшими темпами зростали видатки на економічну діяльність (+36.8%), громадський порядок і судову владу (+33.4%), оборону (+30.5%).
За результатами року дефіцит зведеного бюджету становив 67.8 млрд грн (оцінно 2.0% ВВП), зокрема дефіцит державного бюджету – 59.3 млрд грн., і перебував у межах окреслених маяками МВФ для України.