В липні 2019 доходи від держпідприємств пожвавили динаміку наповнення бюджету
Зведений бюджет у липні 2019 року як і у червні отримав 101.9 млрд грн доходів. По відношенню до липня 2018 року доходи зведеного бюджету зросли на 20.4%, або ж на 17.3 млрд грн. В цьому місяці половину цього приросту продовжував забезпечувати прибутковий податок з громадян, а іншу – доходи від держпідприємств.
Більш детально фактори зростання доходів в липні:
- Зростання зарплат. Податок та збір на доходи фізичних осіб приніс у бюджет 25.3 млрд грн, що на 27.0%, або ж на 5.4 млрд грн більше, аніж рік тому, завдяки росту зарплат і зайнятості. Зарплати продовжували збільшуватися випереджальними темпами в реальному секторі (промисловість, будівництво, сільське господарство).
- Стійке споживання. ПДВ з вироблених в Україні товарів за липень збільшилось на 15.1% або ж на 2.4 млрд грн (рік до року) до 18.5 млрд грн на фоні стійкого споживчого попиту, підкріпленого високими темпами росту зарплат.
- Збільшення доходів від держпідприємств. В червні 2019 року держпідприємства перерахували в бюджет частину прибутку отриманого в 2018 році в обсязі 18.4 млрд грн, що на 22% (або ж на 3.3 млрд грн) більше ніж рік тому. Ключовий внесок був забезпечений «Нафтогазом». Зокрема, в липні НАК “Нафтогаз України” перерахував 8,2 млрд грн (в червні 4,1 млрд грн) і таким чином виконала свої зобовязання перед бюджетом. В цілому в 2019 році компанія перерахувала державі вже 12,3 млрд грн, що становить 90% від чистого прибутку “Нафтогазу” за 2018 рік. Попри те минулого місяця підприємства не повністю виконали вимоги законодавства щодо підвищення базового нормативу відрахування в бюджет прибутків держпідприємств з 75% до 90% для суб’єктів господарювання, які за результатами 2018 року отримали чистий прибуток понад 50 млн. гривень. Натомість підприємства продовжили відрахування в липні і перерахували ще 8.2 млрд. грн.
- Скорочення темпів відшкодування ПДВ. Впродовж липня 2019 року заборгованість уряду з відшкодування ПДВ дещо зросла з 17.8 млрд. грн. до 18.0 млрд грн. В той же час в липні 2018 року заборгованість з відшкодування ПДВ навпаки зменшилась на 0.8 млрд грн. За липень 2019 року експортерам було відшкодовано 10.4 млрд грн, що на 3% або ж на 0.3 млрд грн менше ніж рік тому.
Сповільнення темпів росту доходів зведеного бюджету в липні 2019 року в порівнянні з попередніми періодами відбувалося під впливом таких факторів:
- Розмитнення «євроблях». В липні додаткові доходи від акцизу ПДВ на імпорт на транспортні засоби, ввезені на митну територію України та вміщені в митні режими транзиту або тимчасового ввезення у період з 1 січня 2015 року до дня набрання чинності Законом України від 8/11/2018, скоротились в порівнянні з початком року до 0.014 млрд грн (всього за 7 місяців до зведеного бюджету надійшло 7.083 млрд грн).
- Сильна національна валюта. При складанні бюджету 2019 уряд закладав значну девальвацію національної валюти до рівня 29.4 грн /дол. По факту ж в липні 2019 року курс обміну валют в середньому становив 25,75 грн./дол.
- Сповільнення імпорту. Згідно митної статистики, в січні-липні 2019 року темпи зростання імпорту рік до року) скоротились до 107% (109% в січні-травні 2019 року, 108% в січні-червні 2019 року). Темпи росту ПДВ на імпорті товари за липень 2019 року становили -3.3%.
В липні 2019 року видатки зведеного бюджету були на 13.8% більшими ніж рік тому і становили 98.9 млрд грн (у липні 2018 року – 86.9 млрд грн). Найбільшими темпами в цьому місяці продовжували зростали видатки на громадський порядок та судову владу (+27.1% р/р), культуру (+26.3% р/р), охорону навколишнього середовищі (+48.3% р/р). Випереджаючими темпами зростали видатки соціальний захист та соціальне забезпечення збільшились на 16.4% через збільшення трансферту Пенсійному фонду з 11.1 млрд грн. в липні 2018 року до 13.9 млрд грн. в липні цього року. Причини – проблеми з фінансуванням пенсій влітку 2018 року та збільшення пенсій цього року. Видатки в сфері освіти та охорони здоров’я збільшились на рівні середнього (на 13.1% та +13.2% відповідно). В той же час всього на 5.4% збільшились видатки на економічну діяльність.
За липень 2019 року профіцит зведеного бюджету 2019 року трохи збільшився з 21.1 млрд грн на кінець червня до 22.73 на кінець липня. Як і в минулі періоди, профіцит зведеного бюджету став можливий завдяки профіциту місцевих бюджетів (25.59 млрд грн) та профіциту спеціального фонду держбюджету (7.79 млрд грн), тим часом як дефіцит загального фонду державного бюджету становив 10.6 млрд грн. Такий рівень дефіциту – результат недовиконання плану видатків. Фінансування поставлених завдань за планом (за умови відхилень виконання плану доходів) збільшило б дефіцит загального фонду до 36.43 млрд грн.
Цього місяця дива не сталося. Висновок залишається сталим. Зведений бюджет 2019 продовжує виконуватися з напругою як за доходами так і за джерелами фінансування дефіциту бюджету. Зважаючи на значну частку захищених видатків (представлених соціальними платежами, заробітними платами бюджетників та обслуговуванням боргу), зберігаються ризики вибіркового прихованого секвестру бюджету.