В червні 2019 темпи наповнення бюджету продовжили уповільнюватись
Зведений бюджет у червні 2019 року отримав 101.9 млрд грн доходів, що на 2.6%, або ж на 2.6 млрд грн. більше, аніж у червні 2018 року. В цьому місяці більшу частину цього приросту продовжували забезпечувати бюджетоутворюючі податки: прибутковий податок з громадян, ПДВ з вироблених в Україні товарів та рентна плата. В той же час, в червні 2019 року скоротились (рік до року) неподаткові доходи через відсутність в червні 2019 року доходів від НБУ.
Більш детально про фактори зростання доходів в червні:
- Зростання зарплат. Прибутковий податок приніс у бюджет 24.3 млрд грн, що на 17.8%, або ж на 3.7 млрд грн, більше, аніж рік тому завдяки росту зарплат і зайнятості. Зарплати продовжували збільшуватися випереджальними темпами в реальному секторі (промисловість, будівництво, сільське господарство).
- Перерахування в бюджет рентної плати. Зокрема в червні 2019 року в зведений бюджет було перераховано 7.3 млрд грн рентної плати що більш ніж в два рази більше ніж рік тому.
- Стійке споживання. ПДВ з вироблених в Україні товарів за червень збільшилось на 19.9% або ж на 3.0 млрд грн (рік до року) до 18.2 млрд грн на фоні стійкого споживчого попиту підкріпленого високими темпами росту зарплат.
- Збільшення доходів від держпідприємств. В червні 2019 року держпідприємства перерахували в бюджет частину прибутку отриманого в 2018 році в обсязі 18,4 млрд грн, що на 22% (або ж на 3.3 млрд грн) більше ніж рік тому. Частково зростання пояснюється підвищенням базового нормативу відрахування в бюджет прибутків держпідприємств з 75% до 90% для суб’єктів господарювання, які за результатами 2018 року отримали чистий прибуток понад 50 млн гривень [1].
Сповільнення темпів росту доходів зведеного бюджету в червні 2019 року в порівнянні з попередніми періодами відбувалося під впливом таких факторів:
- Розмитнення «євроблях». В червні додаткові доходи від акцизу ПДВ на імпорт на транспортні засоби, ввезені на митну територію України та вміщені в митні режими транзиту або тимчасового ввезення у період з 1 січня 2015 року до дня набрання чинності Законом України від 8/11/2018 за лютий 2019 року, скоротились в порівнянні з початком року до 0.02 млрд грн (всього за 6 місяців до зведеного бюджету надійшло 7.07 млрд грн).
- Відшкодування ПДВ. Впродовж червня 2019 року заборгованість уряду з відшкодування ПДВ скоротилась з 19.1 млрд грн. до 17.8 млрд. грн. В той же час в червні 2018 року заборгованість з відшкодування ПДВ навпаки зросла на 0.7 млрд грн. За червень 2019 року експортерам було відшкодовано 13.6 млрд грн, що на 41% або ж на 4.0 млрд грн більше ніж рік тому.
- Сильна національна валюта. При складанні бюджету 2019 уряд закладав значну девальвацію національної валюти до рівня 29.4 грн /дол. По факту ж в червні 2019 року курс обміну валют в середньому становив 26.5 грн./дол.
- Сповільнення імпорту. Згідно митної статистики, в січні-червні 2019 року темпи зростання імпорту рік до року) скоротились до 108% (109% в січні-травні 2019 року). Темпи росту ПДВ на імпорті товари за червень 2019 року становили -0,2%. Одна з найголовніших причин – введення спеціального експортного режиму з боку РФ на паливо-енергетичні товари.
В червні 2019 року видатки зведеного бюджету були на 11.3% більшими ніж рік тому і становили 114.2 млрд грн (у червні 2018 року – 102.6 млрд грн). Найбільшими темпами в цьому місяці продовжували зростати видатки на громадський порядок та судову владу (+22.7% р/р), ЖКГ (+18.4% р/р). Випереджаючими темпами зростали видатки в сфері освіти (+12.8%) та охорони здоров’я (+17.5%). На 13.4% збільшились видатки на економічну діяльність. В той же час видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення збільшились на 8.7%.
На кінець червня 2019 року профіцит зведеного бюджету зменшився в порівнянні з 31 травня з 33.9 млрд грн до 21.1 млрд грн. Профіцит зведеного бюджету став можливий завдяки профіциту місцевих бюджетів (21.9 млрд грн) та профіциту спеціального фонду держбюджету (7.8 млрд грн), тим часом як дефіцит загального фонду державного бюджету становив 8.7 млрд грн. Такий рівень дефіциту не є досягненням оскільки досягнутий завдяки недовиконанню плану видатків. За планом, для виконання поставлених завдань уряд мав би забезпечити дефіцит загального фонду в 23.0 млрд грн.
Зведений бюджет 2019 продовжує виконуватися з напругою як за доходами так і за джерелами фінансування дефіциту бюджету. Зважаючи на значну частку захищених видатків (представлених соціальними платежами, заробітними платами бюджетників та обслуговуванням боргу), зберігаються ризики вибіркового прихованого секвестру бюджету.
Примітки:
[1] Постанова КМУ від 24 квітня 2019 р. № 364; Постанова КМУ від 28 лютого 2018 р. № 139