Перспективи податку на розкішні автомобілі

Новий податок на розкішні автомобілі буде стягуватися з власників автомобілів, об’єм двигуна яких дорівнює або перевищує 3,0 л. Щороку власники таких авто повинні будуть сплачувати 25 000 грн.

Державний бюджет України 2015 року замість того, щоб впроваджувати політику жорсткої економії та скорочення державних видатків, збільшує витрати в деяких сферах, у тому числі й в системі соціального забезпечення. Збільшення державних витрат може відбуватися лише у випадку, коли уряд здатен зібрати достатню для цього суму грошей у вигляді податків. Як це не дивно, бюджет, прийнятий Верховною Радою 29 грудня, передбачає підвищення податкових надходжень на 28% порівняно з 2014 роком.

Для того, щоб пережити нинішню економічну кризу, країні потрібна підтримка міжнародних донорів, а також суттєві успіхи в підвищенні податкових надходжень. Війна на Сході України, навіть якщо забути про втрату Криму, призводить до того, що скорочується кількість потенційних джерел наповнення державної скарбниці. Для того, щоб відшкодувати ці втрати, уряд анонсував серію нових податків, у тому числі податки на розкіш.

Один із запропонованих податків буде стягуватися з власників автомобілів, об’єм двигуна яких дорівнює або перевищує 3,0 л. Щороку власники таких авто повинні будуть сплачувати 25 000 грн. В основі цього збору лежить припущення, що чим більшим є об’єм двигуна, то тим потужнішим та дорожчим є автомобіль. При цьому варто зауважити, що є багато розкішних автомобілів з об’ємом двигуна меншим за 3,0 літри (наприклад, Lexus RX, Mercedes Benz ML-Class, BMX 6, Porsche Cayman чи навіть модні зараз електромобілі Tesla). Натомість цей податок поширюватиметься на певну групу автомобілів, які традиційно не зараховують до категорії «розкішних».

Щодо цього податку, який входить до нового пакету податків на майно, то найбільше вражає те, що автори закону вирішили взяти об’єм двигуна за критерій «розкішності», тоді як вони могли просто скористатися досвідом сертифікованих оцінювачів автомобілів для того, щоб встановити реальну вартість будь-якої машини. Такий підхід значно більше відповідав би міжнародній практиці.

З 1990 до 2002 років у США власники всіх автомобілів, дорожчих за $30 000, повинні були сплачувати податок на розкіш. 10-тивідсотковий податок стягувався лише із суми, що перевищувала $30 000. Якщо ви купили автомобіль за $50 000, сума збору становила $2 000 (10% з $20 000). За автомобілі вартістю $35 000 потрібно було платити лише $500. Насправді ж податок платили виробники автомобілів, включаючи його у вартість авто. Цей податок стосувався лише легкових автомобілів, а от позашляховики, мінівени та інші подібні авто оскільки їх помилково розглядали лише як автомобілі для бізнесу.

В Австралії є аналогічний податок на розкішні авто, хоча критерієм для оподаткування є економність автомобіля. Ставка ж податку тут набагато вища від ставки у США й складає 33%. В обох країнах цей податок стягується один раз (при купівлі), на відміну від податку, запропонованого Кабінетом Міністрів.

Врешті-решт, податок лягає на плечі споживачів і може служити причиною не купувати дорогий автомобіль, оскільки це призводить до суттєвого зростання витрат на його утримання. Податок на розкішні автомобілі в Україні відрізняється від аналогічних податків в інших країнах, оскільки його буде регулярно сплачувати власник автомобіля протягом перших 5 років експлуатації машини, а гроші спрямовуватимуть безпосередньо до місцевого бюджету.

Мінфін стверджує, що цього року можна буде оподаткувати власників 17 300 авто, що принесе країні 432,5 мільйони гривень ($24 мільйони) за умови оптимістичного сценарію. Згідно з даними однієї консалтингової компанії у сфері купівлі-продажу автомобілів число покупок автомобілів впало на 80% з травня 2013. Якщо додати до цього коливання курсу гривні відносно долара та євро, зрештою така податкова політика призведе до зменшення обсягів купівлі автомобілів, в результаті чого скоротяться й податкові надходження.

Девін Еклс