Уряд затвердив бюджет пенсійного фонду на 2022 рік
Уряд виконав юридичну формальність і з затримкою в 10 місяців затвердив бюджет пенсійного фонду на 2022 рік.
Таким чином, уряд планує, що цього року видатки Пенсійного фонду України (ПФУ) зростуть в порівнянні з 2021 роком на 14% – становитимуть 594.2 млрд грн або ж 12,7% очікуваного ВВП. Попри всі ризики й побоювання стан ПФУ більш менш стабільний. Так доходи від єдиного соціального внеску збільшились на 18%.
Останній досить жваво наповнював ПФУ завдяки нарахуванням на зарплату мобілізованих працівників та на збільшені виплати військовим. Україна також отримує значні обсяги міжнародної допомоги, яка підтримує бюджет, а відповідно і трансферти ПФУ. В результаті мінімальну пенсію збільшено на 9,2%, згідно з попереднім планом проведено індексацію пенсій на 11,4%, здійснюється низка доплат до пенсій літніх пенсіонерів. Як результат середня пенсія зросла до 4,5 тис. грн з 1 жовтня.
Порівняння затвердженого бюджету ПФУ на 2022 рік та пронозу бюджету ПФУ на 2023 рік свідчить про неоднозначність ситуації. З одного боку, проєктом бюджету на 2023 рік передбачено що показники видатків та доходів ПФУ залишаться практично на рівні затверджених для 2022 року. З іншого боку тим же проєктом держбюджету 2023 передбачається, що прожитковий мінімум для непрацездатних в середньому зросте на 5,4%, мінімальна зарплата, що визначає рівень мінімальною пенсії 65+ також буде на рівні 1%. Крім того, лунали заяви про те, що уряд планує проводити щорічну індексацію пенсій з 1 березня.
Нагадаємо, що згідно зі статтею 42 Закону про Загальнообов’язкове пенсійне страхування індексація має наполовину враховувати динаміку цін (очікування 8,4%) а наполовину темпи росту зарплат за попередні 3 роки (очікування 11%). Відтак, скоріш за все уряд буде діяти «по ситуації», особливо зважаючи на великі ризики прогнозів та досить консервативний прогноз доходів від ЄСВ наступного року.
Проєкт фінансується Фондом міжнародної солідарності в рамках програми польського співробітництва з розвитку Міністерства закордонних справ Республіки Польща.
Публікація висловлює виключно думку автора та не може сприйматися, як офіційне становище Фонду міжнародної солідарності чи Міністерства закордонних справ Республіки Польща.