Українці та бюджет країни виграють від скасування обмежень на імпорт вживаних авто, – дослідження

Скасування вікового акцизу при розмитненні вживаних автомобілів не тільки знизить їх вартість, а й дозволить щорічно додатково наповнювати бюджет України на 1 млрд грн.

Також імпортовані уживані автомобілі мають витіснити старі радянські та пострадянські легковики, що зменшить шкідливі викиди та позитивно вплине на довкілля. Соціологічне дослідження щодо підтримки українцями законодавчих ініціатив, які здешевлять вживані автівки показує, що громадяни бачать у цьому багато переваг – від можливості подорожувати до пошуку роботи на відстані. За 22 роки існування штучних обмежень на імпорт автівок українці втратили у добробуті $40 млрд і навіть після часткової лібералізації імпорту продовжують втрачати $1.2-1.5 млрд щорічно.

Ці та інші висновки були презентовані у комплексному дослідженні Центру соціально-економічних досліджень CASE Україна, що реалізовано у рамках проєкту Atlas Network (США) у партнерстві з Інститутом досліджень авторинку “Доступне авто проти “вітчизняного виробника”: що приніс українцям протекціонізм автомобільної галузі?“. Мета дослідження – збалансовано розглянути питання протекціонізму національного автомобілебудування, а також порівняти його негативний та позитивний вплив.

Зокрема, Міністерство фінансів України виступає проти скасування акцизу, який залежить від віку імпортованого автомобіля, мотивуючи відсутністю компенсаторів для наповнення бюджету. За словами співавтора дослідження, старшого економіста CASE Україна Володимира Дубровського, згідно розрахунків, ліквідації “вікового” акцизу збільшить імпорт машин удвічі – до 700 тис. “Надходження від ПДВ і мита майже подвояться. Це принесе бюджету додатково 11,4 млрд грн, в той час, як скасування акцизу приведе до втрати 10.3 млрд грн”, – додає пан Дубровський. Таким чином від зменшення вартості розмитнення вживаних авто бюджет не лише не втратить, а й отримає додатково понад 1 млрд грн.

Існуючий сьогодні так званий “віковий” акциз, за яким чим старше імпортоване авто, тим більше доводиться платити, за своєю суттю є дискримінаційним і не логічним, оскільки з роками експлуатації будь-який товар має втрачати ціну, а не навпаки.

“Сьогодні за ввезення, наприклад, 10-річного дизельного автомобіля з об’ємом двигуна 1,6 літра, лише акцизу потрібно заплатити 1200 євро. А якщо цій же машині вже 15 років – то вже 1800 євро. А ще ж мито і ПДВ… Таким чином розмитнення авто може вартувати навіть 300% від вартості, – зазначає співавтор дослідження, керівник Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький. – Тобто громадяни своїм власним гаманцем сплачують за приватні інтереси автовиробників”.

У дослідженні йдеться про те, що лобісти десятиліттями тримали обмеження на ввіз автомобілів. “Такі ставки розмитнення – це яскравий приклад протекціонізму, який неможливий у ЄС. Це прописано на рівні закону, це є у судовій практиці: податки на авто не можуть зростати в залежності від віку авто, а країни-члени ЄС не можуть обмежувати імпорт авто з інших країн-членів ЄС, заради продажу авто на внутрішньому ринку. Україна підписала договір про асоціацію з ЄС, тому у законодавців нема іншого варіанту, як ліквідувати віковий акциз та ввести європейські правила імпорту автівок”, – підкреслив Станіслав Бучацький.

Автори дослідження дійшли висновків, що з початку введення повноцінного протекціонізму у 1998 р. по сьогоднішній день громадяни України втратили у власному добробуті $40 млрд. “Йдеться про втрачені можливості знайти кращу роботу, зайві витрати часу, переплачені гроші за авто, які б могли піти на освіту, оздоровлення, придбання інших товарів та дозвілля”, – підкреслив Володимир Дубровський.

Автори дослідження також проаналізували одну з пересторог у суспільстві щодо збільшення імпорту вживаних автомобілів через їх здешевлення – загроза довкіллю. Мовляв викиди вживаних автівок, які приїдуть з Європи вплинуть на навколишнє середовище. “По-перше, у порівнянні з Європою, у нас дуже маленький автопарк. На 1000 громадян припадає 232 автівки, тоді як в Європі цей показник знаходиться на рівні 600 автомобілів. По-друге, більше 28% нашого автопарку це радянські і пострадянські старі карбюраторні автівки, які і є основними винуватцями майже всіх викидів від автівок. Імпорт вживаних автомобілів, у першу чергу, витіснятиме радянський спадок на колесах. І, по-третє, український легковий автопарк створює лише 6,5% всіх викидів у нашій країні. Основний забруднювач повітря це енергетичний сектор, який продукує 55,2% викидів.

Спеціально для цього дослідження Київський міжнародний інститут соціології у травні 2020 року провів опитування, яке показало, що більше 82% громадян виступають за доступне авто.  “Підтримка ідеї доступності автівок для населення цілком логічна і зрозуміла. Для когось автомобіль це можливість знайти роботу на відстані і саме цей варіант відповіді обрали 76,2% респондентів, а для когось це можливість подорожувати, їздити в гості, таких відповідей – 72,2%. Також 72,3% опитуваних одним із позитивів здешевлення авто назвали уникання використання громадського  транспорту, що стало особливо актуальним у зв’язку з пандемією COVID-19”, – сказав директор з розвитку CASE Україна, керівник соціологічного дослідження Євген Шульга.

Підсумовуючи, автори дослідження відзначили три основних висновки:

По-перше, протекціонізм не сприяє розвитку галузі, зокрема він не створив конкурентоспроможну автомобілебудівну промисловість. Основна причина в тому, що захист ринку був зроблений не для перспективної галузі у зародку, яка б могла конкурувати на міжнародних ринках, а навпаки – об’єктом захисту стала мало перспективна галузь.

По-друге, діючий акциз на імпорт вживаних автівок суперечить принципам оподаткування Європейського Союзу, з яким Україна підписала Угоду про асоціацію. Також він є несправедливим з огляду на те, що чим товар (автомобіль) дешевший, тим більше сума акцизу.

По-третє, побоювання щодо негативних наслідків від збільшення імпорту автівок перебільшені. Одна з головних страшилок – це вплив на довкілля. Проте варто розуміти, що завезені автомобілі стандарту, наприклад, “Євро-2”, навпаки поліпшіть ситуацію з довкіллям, бо витіснять карбюраторні радянські та пострадянські автівки, які у 5-8 разів більш шкідливі.

Докладніше прочитати у звіті (html та pdf-версії)