CASE Україна взяв участь у презентації та обговоренні економічного огляду ОЕСР про Україну
07 травня 2025 відбулась презентація та обговорення економічного огляду Організації економічного співробітництва та розвитку “Україна: забезпечення сильної та стійкої економіки”.
Для обговорення змісту огляду ОЕСР запросив провідних економістів України. Зокрема, CASE Україна представляв виконавчий директор Дмитро Боярчук.
Зокрема, він зазначив, що коли ми часто говоримо про стійкість української економіки, але ця стійкість ґрунтується на значному зовнішньому фінансуванні. І забезпечення цього фінансування – або пошук стійкого способу його заміни – є одним з найбільших викликів, з якими ми стикаємося. Україна потребує майже $40 млрд щорічно, щоб просто втриматися на плаву.
Звичайно, є багато «якщо»: якщо закінчиться війна, якщо ми отримаємо доступ до заморожених російських активів. Але поки що немає жодних зрушень у питанні використання цих заморожених резервів, а війна не демонструє жодних ознак завершення в найближчому майбутньому.
Тож як нам розв’язати питання $40 млрд, які потрібні щороку, і, ймовірно, будуть потрібні ще багато років?
Відповідь не є простою. Перш ніж запропонувати рішення, треба підкреслити, як зараз функціонує українська економіка.
Насправді наша економіка функціонує у двох паралельних сегментах. Один з них видимий для статистики та фіскальних органів – це офіційний сектор. Близько 90% підприємств, які працюють офіційно, чітко дотримуються закону і виконують податкові зобов’язання. Саме на них припадає основний тягар усіх зусиль з мобілізації податків, ініційованих фіскальними органами.
Інший сегмент працює здебільшого поза офіційною системою. Він є видимим для влади, але з різних причин правоохоронні та фіскальні органи часто закривають на нього очі. Цей бізнес не відображається в офіційній статистиці і не підзвітний тим самим стандартам.
Підприємства в офіційному секторі працюють у вкрай гнітючому середовищі. Вони стикаються з презумпцією винуватості з боку фіскальних органів, сплачують усі податки, але все одно залишаються вразливими до свавілля правоохоронців чи податківців, які можуть безпідставно заблокувати їхню діяльність.
Тим часом ті, хто працює в тіні, перебувають у набагато комфортнішому становищі. Вони ефективно захищені від репресивних заходів з дотримання законодавства, а їхня взаємодія з владою відбувається неформально – поза межами закону.
Сьогодні легше, дешевше і вигідніше працювати неформально, ніж бути законослухняним платником податків в умовах репресивної і часто несправедливої системи.
Як нам замінити $40 млрд фінансової підтримки, якої Україна потребує щороку?
Рішення полягає в подоланні розриву між формальним і неформальним сегментами економіки.
У цьому контексті важливо почути дискусію про витрати на дотримання податкового законодавства. Традиційний підхід фокусується на більш суворому дотриманні законів, але в країні зі слабким верховенством права жорсткіші заходи часто мають зворотний ефект – вони або ще більше обтяжують тих, хто вже дотримується правил, або просто створюють нові можливості для корупції. Вони рідко досягають неформальної економіки.
Розглянемо приклад нещодавньої декриміналізації контрабанди – вимогу вступу до ЄС. Через рік після цього було зафіксовано лише три незначні випадки. Жодних масштабних чи системних контрабандних операцій не було виявлено.
Щоб по-справжньому розв’язати проблему, нам потрібно стимулювати економічне зростання. Це означає зменшення витрат на дотримання податкового законодавства для чесного бізнесу та покращення спроможності правоохоронних органів боротися з тими, хто працює в тіні.