«Більше половини українців хочуть платити менше податків і розпоряджатися власними доходами», – дослідження CASE-Україна

Понад 56% українців воліють платити нижчі податки і самостійно розпоряджатися своїми доходами, щоб оплачувати послуги державних і приватних установ (шкіл, університетів, лікарень тощо). Натомість трохи більше 20% готові сплачувати більше податків, але при цьому безкоштовно отримувати державні послуги.

Про це свідчать результати соцопитування, проведеного дослідниками Київського міжнародного інституту соціології на замовлення CASE-Україна. Результати дослідження презентувала під час вебінару кандидат філософських наук, старший науковий співробітник Інституту соціології НАН України Ольга Іващенко.

За її словами, головний висновок дослідження – що українці практично не знають, яким чином наповнюється бюджет, куди йдуть податки, проте більшість впевнена, що хоче платити менше податків.

«Платити нижчі податків і самим розпоряджатися доходом хочуть 56%. Переважна більшість – громадяни 30-39, за рівнем доходу – переважно середній та високий, але є й низькі. Натомість переважна більшість тих 20,6%, хто готовий сплачувати вищі податки але мати більше безкоштовних послуг – армійські службовці та поліцейські», — підкреслила Ольга Іващенко.

За словами соціолога, пояснити ці цифри можна тим, що радянська хибна система низьких зарплат обернулася чималими проблемами і вже не працює. А у людей є колосальна недовіра до державних інституцій і сумніви у раціональності використання бюджетних коштів.

Ще один тренд, який виявило дослідження КМІС – більшість українців поняття не мають, за який рахунок складається бюджет, яка в країні система оподаткування, і лише 18% знають, скільки в Україні податків. Натомість позитивна тенденція у тому, що все більше молодих людей починає добре орієнтуватися у фіскальній системі країни.

Своєю чергою, виконавчий директор «CASE-Україна» Дмитро Боярчук звернув увагу, що чи не найбільш популярний варіант відповідей респондентів – «важко сказати».

«Йдеться про тотальну необізнаність населення у податковому плані. 18% респондентів вважають, що, купуючи товар, ми платимо 0% податку – тобто, вони не знають, що в ціну будь-якого товару закладено вартість ПДВ. І для більшості те, що ми платимо податки – це така абстрактна мантра. Тому потрібно проводити просвітницьку роботу, щоб підвищити податкову грамотність населення»,підсумував Дмитро Боярчук.

Дослідження громадської думки  на замовлення CASE-Україна проводився КМІС в межах Всеукраїнського дослідження «Думки й погляди населення України» в форматі Омнібус, польовий етап тривав з 24 до 31 травня 2020 року. Вибірка склала 2000 для дорослого населення 18+, що постійно проживає на території України включно з підконтрольними частинами Луганської та Донецької областей.

Вебінар організований в межах Ініціативи з розвитку аналітичних центрів в Україні, яку виконує Міжнародний фонд “Відродження” у партнерстві з Ініціативою відкритого суспільства для Європи (OSIFE) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні.