Регресивна ставка ЄСВ: чи підуть в «тінь» білі комірці?
Нижча ставка ЄСВ для вищої зарплати – новий план уряду для поповнення Пенсійного фонду на 10 млрд. грн. Замість зростання надходжень уряд може отримати втечу частини високооплачуваних працівників в «тінь».
Уряд пропонує запровадити регресивну ставку ЄСВ та розширити його базу оподаткування. Впровадження регресивної ставки оподаткування означає застосування нижчої ставки при вищій зарплаті. Планується, що ставка ЄСВ для заробітних плат, які перевищують межу в 104 тис грн буде поступово зменшуватися аж до 5% для суми, яка перевищує 270 розмірів мінімальних зарплат.
Застосування регресивної ставки оподаткування доходів має стимулювати працівників більше заробляти та/або «світити» перед податковими органами більшу зарплату. Застосування такої схеми оподаткування може дати навіть більший фіскальний ефект, аніж застосування прогресивної ставки (більші зарплати – вища ставка), оскільки частина платників податків вийде з «тіні», задекларує високі «білі» зарплати, і таким чином податкові надходження зростуть.
Незважаючи на зниження ЄСВ в 2016, значна частина працівників й надалі продовжують отримувати зарплати в «конвертах». Тому наміри уряду є зрозумілими – йому треба додаткові джерела для фінансування Пенсійного фонду за рахунок розширення бази оподаткування.
Однак в Україні даний розрахунок може не спрацювати. Діючий механізм оподаткування ЄСВ передбачає обмеження щодо розміру відрахування ЄСВ. Для заробітних плат, які перевищують 15 мінімальних зарплат (сьогодні 55,8 тис. грн.), ЄСВ сплачується лише з цих 55,8 тис. грн. З частини зарплати, яка перевищую цю суму, ЄСВ не сплачується.
Уряд же планує підняти максимальний поріг з 15 до 25 мінімальних зарплат (104,3 тисячі гривень з 2019 року*) та оподатковувати весь розмір заробітної плати, вищої за цю суму, проте за нижчою ставкою:
Розглянемо на прикладі, як зміняться суми сплаченого ЄСВ. За діючою схемою з заробітної плати в 55,8 тисяч грн. стягується стільки ж ЄСВ, скільки і з зарплати в 100 тис. грн., чи в 1 млн. грн., а саме 12285 грн. внесків.
У випадку прийняття запропонованих урядом змін, з заробітної плати розміром 100 тис. грн. буде сплачено 22 тис. грн. ЄСВ (майже вдвічі більше, за діючою схемою). Якщо ж зарплата становить 1 млн. грн., то сума сплаченого ЄСВ становитиме 100 тис. грн. (більш ніж у 8 разів).
Таким чином, потенційна податкова новація уряду погіршить становище працівників з високим рівнем офіційної зарплати. Існує ризик, що високооплачувані працівники замість того, щоб вийти з тіні, навпаки, ще більше в неї заховаються. Уряд, в свою чергу, не отримає очікуваних 10 млрд. грн. Для більшості працівників, у яких заробітна плата відносно невисока, застосування регресивної ставки ніяк не вплине на розмір сплаченого внеску, а от для працівників з високою офіційною зарплатою нові зміни виглядатимуть як своєрідний податок на «чесність».
За таких частих змін податкової системи суспільство і бізнес з занепокоєнням почнуть очікувати нових «реформ» та новацій в сфері оподаткування. Тому, чергова спроба змінити умови стягнення ЄСВ і «дореформувати» його, ускладнює процес зміцнення довіри суспільства до влади.