Реформа контролюючих органів: краще, але ще є до чого прагнути
Кабінет Міністрів скоротив кількість державних контролюючих органів уполовину: з 56 до 27. В цілому, реформа спланована із врахуванням кращих світових практик у сфері державного управління. Утім, зміни у кількості органів, функцій та працівників аж ніяк не означають автоматичне підвищення якості державних послуг. Над цим уряду доведеться попрацювати додатково.
10 вересня Кабінет Міністрів прийняв постанову про скорочення кількості державних контролюючих органів. До прийняття цього документу в Україні було 75 центральних органів виконавчої влади (ЦОВВ) (міністерств, служб, агентств, інспекцій, комісій тощо), 56 з яких мали контрольні функцій. Після – залишилося 60 ЦОВВ, з яких тільки 27 мають право здійснювати контроль.
8 ЦОВВ було ліквідовано взагалі із передачею їх функцій іншим органам. Серед них опинилися служба з питань захисту персональних даних; служба з питань протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та інших соціально небезпечних захворювань; агентство з туризму та курортів, пробірна служба, інспекція з контролю за цінами, агентство з інвестицій та управління національними проектами, інспекція сільського господарства та агентство екологічних інвестицій.
11 ЦОВВ було консолідовано у 5 нових: службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів; службу з питань геодезії, картографії та кадастру; службу з безпеки на транспорті; службу з лікарських засобів та контролю за наркотиками та службу з питань праці. Створено з нуля 2 нових актуальних органи: інспекцію енергетичного нагляду та агентство з питань відновлення Донбасу.
Варто відмітити, що, не без допомоги іноземних фахівців, Кабінет Міністрів нарешті підготував реєстр усіх контрольних функцій ЦОВВ (їх нарахували 1 032), проаналізував їх на предмет надлишковості та дублювання, і сформував нову систему ЦОВВ саме на основі цих даних. В результаті, кількість контрольних функцій зменшилася до 680. Зменшення кількості функцій також дозволить скоротити штат по центральних апаратах ЦОВВ з 2 544 до 1 440.
В цілому, реформа контролюючих органів є значно більш виваженою, ніж скорочення на 10% всієї чисельності органів державної виконавчої влади, яке відбулося навесні цього року. Тоді це була, скоріше, панічна спроба заощадити. Зараз же, уряд може одночасно «вбити двох зайців»: і зекономити, і раціоналізувати систему ЦОВВ в Україні. Отже, хоча поки і за допомогою іноземних колег, уряд починає поступово змінювати механізм прийняття рішень.
Звичайно ж, реорганізація системи ЦОВВ – це лише перший крок. Все залежить від того, чи нові ЦОВВ працюватимуть «по-новому» чи залишаться такими ж, як і раніше. Іншими словами, потрібно змінювати не тільки кількість, а і якість. Для цього має відбутися ще не одна реформа. Серед них: використання кращих практик з управління людськими ресурсами (зокрема, перегляд системи оплати праці), впровадження новітніх інформаційних технологій, усунення корупції та інше.
Ще один ризик – «воскресіння» ліквідованих органів у майбутньому. Не дивно, що реформа наштовхнулася на шалений спротив з боку самих контролюючих органів. Деяким органам, яких хотіли позбавитися з самого початку, вдалося вплинути на кінцеве рішення і оминути ліквідації. Цілком ймовірно, що ті органи, які потерпіли поразку цього разу, продовжать лобіювати свої інтереси, аби відновити свої позиції.