В травні 2019 показники виконання доходів бюджету сповільнились

Зведений бюджет у травні 2019 року отримав 129.4 млрд грн доходів, що на 8.3%, або ж на 9.9 млрд грн. більше, аніж у травні 2018 року. Більшу частину цього приросту забезпечили податки: прибутковий податок з громадян, акцизи та ПДВ. В травні 2019 року НБУ перерахував залишок траншу прибутків минулого року в бюджет в розмірі 17.3 млрд грн. Але оскільки в травні 2018 року трансферт НБУ становив 17,0 млрд грн, значних сачків у статистиці бюджетних показників не відбулося.

Більш детально фактори зростання доходів в травні:

  • Зростання зарплат. Прибутковий податок приніс у бюджет 21.7 млрд грн, що на 19%, або ж на 3.5 млрд грн, більше, аніж рік тому завдяки росту зарплат і зайнятості. Зарплати продовжували збільшуватися випереджальними темпами в реальному секторі (промисловість, будівництво, сільське господарство).
  • Прискорення виробництва тютюнових виробів. В квітні 2019 року виробництво тютюнових виробів зросло на 14.9% рік до року, а в березні зростання становило +29%.
  • Деяке пожвавлення імпорту. Згідно митної статистики, в січні-травні 2019 року темпи зростання імпорту рік до року пришвидшились до 109%. Темпи росту ПДВ на імпорті товари за травень 2019 року становили 108,8%.
  • Стійке споживання. ПДВ з вироблених в Україні товарів за травень збільшилось на 21,9% рік до року на фоні стійкого споживчого попиту підкріпленого високими темпами росту зарплат. Сповільнення темпів росту доходів зведеного бюджету в травні 2019 року в порівнянні з попередніми періодами відбувалося під впливом таких факторів:
  • Розмитнення «євроблях». В травні додаткові доходи від акцизу ПДВ на імпорт на транспортні засоби, ввезені на митну територію України та вміщені в митні режими транзиту або тимчасового ввезення у період з 1 січня 2015 року до дня набрання чинності Законом України від 8/11/2018 за лютий 2019 року, скоротились в порівнянні з січнем до 0.153 млрд грн (всього за 5 місяців до зведеного бюджету надійшло 7.05 млрд грн)
  • Відшкодування ПДВ. Впродовж травня 2019 року заборгованість уряду з відшкодування ПДВ скоротилась з 20.3 млрд грн. до 19.1 млрд. грн. В той же час в травні минулого року заборгованість з відшкодування ПДВ зменшилась з 15.0 до 14.0 млрд грн. За травень 2019 року експортерам було відшкодовано 12.9 млрд грн, що на 15% або ж на 1.7 млрд грн більше ніж рік тому.
  • Сильна національна валюта. При складанні бюджету 2019 уряд закладав значну девальвацію національної валюти до рівня 29.4 грн /дол. По факту ж в травні 2019 року курс обміну валют в середньому становив 26.87 грн./дол.
  • Скорочення податку на прибуток підприємств. Доходи від податку на прибуток підприємств скоротились на 5.4% або ж на 1.2 млрд грн до 21.4 млрд грн через високу базу порівняння минулого року та погіршання результатів діяльності насамперед приватних підприємств на початку року.

В травні 2019 року видатки зведеного бюджету були на 7.6% більшими ніж рік тому і становили 114.0 млрд грн (у травні 2018 року – 105.9 млрд грн). Найбільшими темпами в цьому місяці зростали видатки на громадський порядок та судову владу (+22.4% р/р), ЖКГ (+18.4% р/р). В той же час видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення залишились майже на рівні минулого року і становили 25.6 млрд грн через те, що більші обсяги трансфертів Пенсійному фонду (14.2 млрд грн в травні 2019 року проти 13.4 млрд грн в травні 2018 року), захисту ветеранів війни і праці були компенсовані скороченням обсягів субсидій (3.6 млрд грн в 2019 році проти відповідної субвенції 5.6 млрд. грн. в травні 2018 року) та інших програм допомоги з житлом. Щоправда обсяг видатків міг би бути більшим: тільки за загальним фондом видатки державного бюджету недовиконані на 34.4 млрд грн або ж на 8.4%.

На кінець травня 2019 року профіцит зведеного бюджету становив 33.9 млрд грн. Профіцит зведеного бюджету став можливий завдяки профіциту місцевих бюджетів (26.2 млрд грн) та профіциту спеціального фонду держбюджету (9.8 млрд грн), тим часом як дефіцит загального фонду державного бюджету становив 2.1 млрд грн. Такий рівень дефіциту не є досягненням оскільки досягнутий завдяки недовиконанню плану видатків. За планом, для виконання поставлених завдань уряд мав би забезпечити дефіцит загального фонду в 25.9 млрд грн.

Зведений бюджет 2019 виконується з напругою як за доходами так і за джерелами фінансування дефіциту бюджету. Зважаючи на значну частку захищених видатків (представлених соціальними платежами, заробітними платами бюджетників та обслуговуванням боргу), є ризики вибіркового прихованого секвестру бюджету.