Рейтинг бюджетних пріоритетів

«Ціна держави» дослідила як змінювались пріоритети бюджетних видатків впродовж останніх років та сформувала відповідний рейтинг. Соціально захищені громадяни, освіта та дорогі службовці – у фаворі бюджетного фінансування останніх років.

За обсягами бюджетного фінансування соціальний захист населення, освіта та загальнодержавне управління становлять незмінну трійку бюджетний пріоритетів упродовж останніх 6 років. Левову частку цих коштів «з’їдають» субсидії ЖКГ, пенсії та видатки у сфері освіти (в т. ч., зарплата вчителів). Разом видатками фондів соціального страхування вага трійки лідерів сягає майже двох третин (64%) усіх державних видатків.

Практично незмінною є й нижня частина рейтингу бюджетних видатків: оборона (незважаючи на те, що з 2013 року видатки на неї зросли у 6,5 разів), житлово-комунальне господарство, спорт-культура-релігія та екологія (яку вже майже 20 років фінансують за залишковим принципом).

А от всередині рейтингу відбувається постійний рух. Із запуском медичної реформи (яка полягає у зміні механізму фінансування охорони здоров’я, зокрема відхід від медичної субвенції) обсяги видатків на охорону здоров’я хоч і зростають у грошовому виражені, проте плавно втрачають свої позиції в рейтингу. За останні 2 роки вони «сповзли» з 4 на 6 місце. Натомість видатки на розвиток економіки (а фактично на утримання доріг) у 2017 році піднялись і утримують 4 сходинку рейтингу.

Незважаючи на незначні зміни в пріоритетах бюджетного фінансування, суми коштів, які виділяють на виконання державою свої функцій, зростають з року в рік. За останні п’ять років сумарні державні видатки (бюджетні та фондів соціального страхування) збільшилась у 2 рази.

Соцзахист найбільше «навантажує» бюджети навіть не зважаючи на те, що частину функцій у цій сфері виконують позабюджетні фонди (пенсійний та фонди соціального страхування). За попередніми оцінками, у 2018 році позабюджетними фондами на виплату пенсій, матеріального забезпечення та надання соціальних послуг пенсіонерам, безробітним, тимчасово непрацездатним та травмованим на виробництві особам було витрачено понад 225 млрд. грн, з яких 90% (202,1 млрд грн) – кошти зібрані Пенсійним фондом (тобто без доплат пенсійному фонду з держбюджету). Сума ж бюджетних видатків на «підтримку» діяльності ПФУ з виплати пенсій у 2018 році становила 150,1 млрд грн, або майже 50% усіх видатків на соціальний захист.

Якщо порівняти Україну з її сусідами-членами ЄС, то виявиться, що загалом акценти у використанні бюджетних коштів схожі, щоправда у останніх обсяги більші. Одна з відмінностей – в Україні частка видатків на оборону та безпеку вища, ніж у сусідів, внаслідок воєнних дій на сході країни. Більшою у нас є також і частка видатків на освіту. А от питома вага видатків на розвиток економіки та охорону здоров’я в Україні явно «кульгають» (навіть незважаючи на зростання їхньої частки у загальних видатках зведеного бюджету-2018), порівняно з сусідніми країнами-членами ЄС.