Чому вигідно об'єднати житлові субсидії і програму допомоги малозабезпечених?

В 2018 році в Україні почато монетизацію житлових субсидій, а з весни 2019 року уряд почав виплачувати житлові субсидії готівкою. Тільки в березні на цю мету уряд планує спрямувати 5,7 млрд грн. Попередня система житлової допомоги, яка, окрім формальної турботи про малозабезпечених громадян, була фактично спрямована на підтримку підприємств, щоб захистити їх від можливих неплатежів, виявилася обтяжливою для бюджету, мала низьку адресність і високу непрозорість. Економічна ситуація змінилася, і вади старої системи актуалізували питання про ефективніше використання коштів платників податків. Житлові субсидії, що мали фактично форму цінової знижки, замінюють на допомогу у формі живих грошей.

Однак запропонована система монетизації пільг потребує подальшої модернізації, зокрема ще більшого підвищення адресності та зниження навантаження на бюджет. В експертних колах вже давно обговорюється ідея об’єднання програми житлових субсидій і підтримки малозабезпечених громадян заради підвищення адресності першої. Міжнародний досвід підтверджує, що подібне об’єднання сприяє зниженню витрат на адміністрування та підвищенню адресності допомоги. При цьому чимало держав – членів ЄС практикують допомогу оплати рахунків на житло як частину, включену в загальну суму підтримки малозабезпечених, та/або допомоги на житло для малозабезпечених.

Читати далі

Децентралізація: коротко про головне

Одна з наймасштабніших реформ - реформа децентралізації триває в Україні з 2014 року. В результаті її реалізації було створено понад 800 об’єднаних територіальних громад (ОТГ), які охопили третину території України. Новостворені громади отримали більше фінансових ресурсів, прямі відносини з Державним бюджетом, та, одночасно, ширші повноваження та обов’язки. Чи стали регіони краще жити? «Ціна держави» підсумувала результати реформи децентралізації та проаналізувала, наскільки масштабною вона виявилася, як змінилося життя громад, чи стали вони заможнішими і що заважає реформі бути успішнішою.

Читати далі

Чому монетизація більш економна?

Коли люди починають економити? Цікаві цифри зібрано у Кіровоградській області в опалювальний сезон 2017–2018 років. Виявляється, сім’я, яка отримує знижку на опалення (тобто користується житловою субсидією), споживає на третину більше природного газу, аніж сім’я, яка оплачує повну вартість опалення.

Читати далі

Хто може контролювати споживання тепла

78% домогосподарств мають засоби обліку споживання тепла та газу для опалення. Коли зайшла мова про монетизацію житлових субсидій, то згадали про «бабусю з хрущовки», яка не може контролювати споживання, а тому не зможе нічого заощадити зі своєї монетизованої субсидії. Ми вирішили з’ясувати, наскільки все погано в цій сфері.

Читати далі

У 2018 борговий тягар України знизився

Упродовж 2018 року державний і гарантований борг збільшився на 1.3% до 2168.63 млрд грн. У доларовому еквіваленті державний борг також виріс на 2.02 млрд дол. США, або ж на 2.6% до 78.32 млрд дол. США. Номінальне зростання боргу очікуване – дефіцит зведеного бюджету 2018 року становив 67.79 млрд грн, хоча обсяг доходів від приватизації був незначним. Згідно із Законом про держбюджет уряд 2018 року також продовжував надавати держгарантії: 5 млрд грн отримали підприємства ОПК, ще 3.9 млрд грн від МБРР під гарантії уряду – Ексімбанк.

Читати далі

Спецфонд бюджету: коротко про головне

Менше 10% коштів державного бюджету України у 2019 році матимуть чітко закріплені напрями використання. Саме стільки коштів буде перерозподілено через спеціальний фонд державного бюджету. «Ціна держави» пояснює призначення спецфонду, як він наповнюється, так куди спрямовуються його кошти.

Читати далі

Незважаючи на ризики, доходи зведеного бюджету 2018 виросли на 16.5%

Виконанню зведеного бюджету в 2018 році перешкоджали такі фактори, як відсутність доходів від спецконфіскації та приватизації, нижча девальвація гривні, менші надходження рентних платежів і перепланування прибутків від НБУ. Проте ці ризики були компенсовані прибутковим податком, надходження від якого виросли за рахунок росту зарплати, податком на прибуток підприємств, «імпортним» ПДВ, надходження якого виросли за рахунок зростання імпорту, прибутком НАК Нафтогаз і ростом заборгованості з відшкодування ПДВ

Читати далі

Рейтинг бюджетних пріоритетів

«Ціна держави» дослідила як змінювались пріоритети бюджетних видатків впродовж останніх років та сформувала відповідний рейтинг. Соціально захищені громадяни, освіта та дорогі службовці – у фаворі бюджетного фінансування останніх років.

Читати далі

Доходи і видатки місцевих бюджетів: коротко про головне

Реформа децентралізації дозволила суттєво наростити доходну частину місцевих бюджетів. Однак, одночасно фінансування більшої частини видатків, пов’язаних з життям територіальних громад, тепер здійснюється за рахунок їхніх бюджетів. «Ціна держави» продовжує пояснювати як функціонують місцеві бюджети. У фокусі – формування доходної частини місцевих бюджетів і ключові напрямки видатків.

Читати далі

Доходи регіонів виросли, але темп зростання спадає

Доходи громад в минулому році виросли більш ніж на 20% порівняно з 2017 роком. «Ціна держави» з’ясувала, що 59% усіх власних доходів місцевих бюджетів забезпечив податок на доходи фізичних осіб, темп зростання надходжень якого у минулому році перевищив 25%.

Читати далі

  •  


Розсилка: