В квітні 2019 показники виконання доходів бюджету покращив НБУ

Зведений бюджет у квітні 2019 року отримав 136.6 млрд грн доходів, що аж на 37%, або ж на 36,9 млрд грн. більше, аніж у квітні 2018 року. Такі рекордно високі показники росту доходів бюджету стали можливими завдяки Нацбанку, який одним траншем перевів в бюджет всю заплановану на рік суму в 37 млрд грн. Навіть без врахування надходжень від НБУ, доходи державної скарбниці в квітні 2019 року виросли на 5,1% або ж на 4.3 млрд грн. більше ніж рік тому.

Більш детально фактори зростання доходів в квітні:

  • Зростання зарплат. Прибутковий податок приніс у бюджет 22.5 млрд грн, що на 25.5%, або ж на 4.6 млрд грн, більше, аніж рік тому завдяки росту зарплат і зайнятості. Зарплати продовжували збільшуватися випереджальними темпами в реальному секторі (промисловість, будівництво, сільське господарство).
  • Прискорення виробництва тютюнових виробів. В березні 2019 року виробництво тютюнових виробів зросло на 30.3% рік до року та в 1.55 рази в порівнянні з попереднім місяцем.
  • Короткостроковий фактор компенсації імпорту пального. В квітні 2019 року обсяги доходів від акцизу на імпортне пальне становили 4.9 млрд грн., що на 1.5 млрд грн. або ж в 1.5 рази більше ніж рік тому. Це пов’язано з очікуваннями зміну режиму експорту світлих нафтопродуктів з РФ до України з 1 червня.
  • Збільшення прибутків. В квітні 2019 року бюджет отримав 1.9 млрд грн податку на прибуток підприємств проти 1,0 млрд грн минулого року.

Сповільнення темпів росту доходів зведеного бюджету в квітні 2019 року в порівнянні з попередніми місяцями відбувалося під впливом таких факторів:

  • Розмитнення «євроблях». В квітні додаткові доходи від акцизу ПДВ на імпорт на транспортні засоби, ввезені на митну територію України та вміщені в митні режими транзиту або тимчасового ввезення у період з 1 січня 2015 року до дня набрання чинності Законом України від 8/11/2018 за лютий 2019 року, скоротились в порівнянні з січнем до 0.08 млрд. грн. (для порівняння 4.2 млрд грн. в лютому та 0.04 млрд грн. в березні.)
  • Відшкодування ПДВ. Впродовж квітня 2019 року заборгованість уряду з відшкодування ПДВ залишалася майже сталою і становила 20.3 млрд грн. В той же час в квітні минулого року заборгованість з відшкодування ПДФ збільшилась з 14.4 до 15.0 млрд грн. За квітень 2019 року експортерам було відшкодовано 11.8 млрд грн, що на 18.9% або ж на 1.9 млрд грн більше ніж рік тому.

У квітні 2019 року темпи росту видатків зведеного бюджету сповільнились. В квітні 2019 року видатки зведеного бюджету були на 13,9% більшими ніж рік тому у становили 109.8 млрд грн (у квітні 2018 року – 96.4 млрд грн). Найбільшими темпами в цьому місяці зростали видатки на підтримку економіки (+59% р/р), обслуговування боргу (+41.6% р/р), ЖКГ (+37.3% р/р). В той же час видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення залишились майже на рівні минулого року і становили 33.8 млрд грн. через те, що більші обсяги трансфертів Пенсійному фонду (17 млрд грн. в квітні 2019 року проти 12 млрд грн в квітні 2018 року) були компенсовані скороченням обсягів субсидій (6.1 млрд грн в 2019 році проти 13.2 млрд грн в квітні 2018 року).

На кінець квітня 2019 року профіцит зведеного бюджету становив 17.6 млрд грн. Профіцит зведеного бюджету став можливий завдяки профіциту місцевих бюджетів (19.3 млрд грн) та профіциту спеціального фонду держбюджету (9.6 млрд грн) [1], тим часом як дефіцит загального фонду державного бюджету становив 11.4 млрд грн.

Цього року Нацбанк ще виручить держбюджет – згідно результатів незалежного аудиту прибуток до розподілу Нацбанку за 2018 рік становить 68.46 млрд грн. З цієї суми 3.57 млрд грн буде спрямовано на збільшення загальних резервів Нацбанку, іншу частину обсягом 64.9 млрд грн планується перерахувати до Державного бюджету впродовж 2019 року. Понадпланові доходи Нацбанку як ніколи доречні, зважаючи на пікові виплати за боргами цього року. Попри те ці доходи не є достатнім компенсатором ризиків пов’язаних з повільною динамікою наповнення казни, несприятливими перспективами приватизації та поставленої на паузу співпраці з МВФ.

ПРИМІТКИ:

1). Доходи спеціального фонду прив’язані до встановлених законом бюджетних програм і не можуть бути витрачені на інші цілі